Closed Beta Start

Nun geht es Schlag auf Schlag. Endete Anfang der Woche erst die Family & Friends Alpha, so begann heute Morgen die offizielle Closed Beta. Also alle mal die E-Mails checken (Spammordner nicht vergessen), ob ihr zu den Glücklichen gehört und einen Betakey erhalten habt, denn diese sollen angeblich seit heute verschickt werden.

Schauen wir mal fix auf den Kalender: Mitte Juli. Gehen wir von einer 2-3 monatigen Betaphase aus, so haben wir dann Ende Oktober, ggf. Anfang November. Somit halte ich ein offizielles Release spätestens im Dezember für realistisch. Zumindest was die Aussage seitens Blizzard betrifft „ein Addon pro Jahr“, wäre hier Wort gehalten worden. Wenn auch mit Jahr dann das Kalenderjahr gemeint war und nicht ein Jahr im Sinne von zwölf Monaten.

Interessant ist das neu vorgestellt Archievement System. Für Guild Wars Spieler stellt diese Neuerung einen alten Hut dar, denn dort gibt es das System schon ewig. Über dieses System habt ihr die Möglichkeit Hunderte von Titeln zu erlangen. Bereist ihr also z.B. die ganze WoW Welt, bekommt ihr den Titel World Explorer: http://static.mmo-champion.com/mmoc/images/news/2008/july/ssAchievements3.jpg

Laut Ankündigung sind hier Titel sowohl für PvP als auch PvE sowie Berufen und Events geplant. Guild Wars hat dieses System auf die Spitze getrieben, so gibt es dort für fast jede Mob-Klasse einen Titel. Als Beispiel: Ich laufe durch die Gegend und sehe ein Bär (nein, nicht Nighty), nachdem ich ihn getötet habe, erscheint eine neue „Quest“ im Titel-Menü: Töte 10 Bären für den Titel: Bärenschreck. Nachdem man diesen Titel erlangt hat aktualisiert sich die Quest mit dem Update: Töte 50 Bären für den Titel: Bärentöter. Danach muss man alle Bären dieser Welt töten (mindestens aber 150) um den Titel Grandmaster of Bearslaying zu erhalten.

Insgesamt also ein lustiges Gimmick, was gerade für Reputationsfreaks interessant sein sollte (gell, Groll und Kroesus?). Ich werde mich hierbei auf wenige, seltene PvE Titel beschränken.

Ferner wurde der Frisörsalon eingeführt, wo man seinen Style ein wenig verändern kann. Das ist gerade für uns eitlen Blutelfen eine interessante Sache um modisch schick und gestylt immer in den Instanzen auftreten zu können. Muss ich mich wenigstens nicht mehr bei Brutallus schminken und kann mich dann aufs Heilen konzentrieren (wirft mir Nighty ja immer vor).

http://static.mmo-champion.com/mmoc/images/news/2008/july/ssAchievements2.jpg

Wie ja an anderer Stelle angesprochen, haben folgende Änderungen auch den Weg in die Beta gefunden:

  • Hit Rating, Critical Strike Rating, and Haste Rating now modify both melee attacks and spells.
  • Spellpower:
    o All items and effects which grant bonuses to spell damage and spell healing are being consolidated into a single stat, Spellpower. This stat will appear with the same values found on items which grant “increased spell damage and healing” such as on typical Mage and Warlock itemization.
    o For classes which do not heal, they should see no change in the character sheet other than new tooltip wording.
    o Healing characters will see their bonus healing numbers on the character sheet decrease, however, all healing spells have been modified to receive more benefit from spellpower than they received from bonus healing, with a net effect of no change to the amount healed by their spells. Some talents have had to be rebalanced to accommodate this change, but the amount healed will remain roughly the same. In addition, some talents will provide only healing spell power.

Last but not least: Hier noch mal die derzeitigen Priester Änderungen, worauf ich aber noch mal separat eingehen werde.

  • Circle of Healing (Holy): Now works on any targets in the caster’s raid, and is now a "smart" heal and chooses the lowest health targets to heal first within it’s range. Also now has a 6 second cooldown. Also no longer will heal summoned Snakes from Hunter’s Snake Trap.
  • Enlightenment (Discipline): Now also gives 1% spell damage and 1% heal per point.
  • Focused Will (Discipline): Now increases healing effects on you by 3/4/5%, down from 4/7/10%.
  • Force of Will (Discipline): This talent now increases your spell damage by a flat amount, rather than increasing your spells by a %. (Now increases school %, rather than selected spells damage %). In other words, your spell damage gained from this talent is now reflected on your character sheet, rather than the skill tool-tips.
  • Holy Fire: Cast time reduced to to 2 seconds, down from 3.5. Damage increased roughly 60%. Duration for the damage over time effect reduced to 7 seconds, down from 10. Holy Fire now has a 10 second cooldown.
  • Improved Inner Fire (Discipline) – Now also increases the bonus healing on your Inner Fire spell by 10/20/30%.
  • Improved Shadow Word: Pain (Shadow) – Now increases damage done by your Shadow Word: Pain by 5/10%, but no longer increases the duration of your Shadow Word: Pain.
  • Levitate now costs 3% of base mana.
  • Lightwell (Holy): Cast time reduced to .5 sec, down from 1.5 sec. Charges increased to 10, up from 5. Now breaks from any attack that hits you for 30% or more of your total health. Cooldown reduced to 3 minutes, down from 5.
  • Mind Control now has only one rank and costs 12% of base mana.
  • Mind Soothe now has only one rank, costs 6% of base mana and has no max target level.
  • Mind Vision now costs 3% of base mana.
  • New Talent: Improved Spirit Tap (Shadow) – Gives you a 50/100% chance to gain a 50% bonus to your Spirit after gaining a critical effect chance from your Mind Blast or Shadow Word: Death spells. For the duration, your mana will regenreate at a 25% rate while casting. Lasts 8 sec.
  • New Talent: Twin Faiths (Discipline) – Increases your damage and healing by 1/2/3/4/5%.
  • Pain Suppression (Discipline): Cooldown increased to 3 minutes, up from 2.
  • Power Infusion (Discipline): Cooldown reduced to 2 minutes, down from 3.
  • Psychic Scream now costs 15% of base mana.
  • Searing Light (Holy): Now also increases the damage of your Holy Nova and Penance spells.
  • Shackle Undead now costs 9% of base mana.
  • Shadow Focus (Shadow): Now a 3 point talent, down from 5. Now also reduces the mana cost of your Shadow spells by 2/4/6%.
  • Shadow Resilience (Shadow): Now reduces physical damage taken by 2/4%, but no longer reduces the chance to be critically hit by spells.
  • Shadowform (Shadow): Now has an innate 30% threat reduction. Now has a shapeshift UI.
  • Silent Resolve (Discipline): Now a 3 point talent, down from 5 points.
  • Spirit Tap (Shadow) – Talent reduced to 3 points, down from 5. Now also leads into "Improved Spirit Tap"
  • Wand Specialization (Discipline) has been removed.
Streamer/YouTuber/Redakteur at Myself
Jahrgang '79, seit Ende der '80er nerdiger Gamer. Absolvierte die Ausbildung zum Editor bei der Computec Media AG (PC Games) in Fürth. Kommunikationsdesigner durch die School of Life, Streamer und YouTuber aus Leidenschaft! Google+